tisdag 16 februari 2010

Total glädjeyra

Det är just tack vare lopp som detta som jag älskar skidskytte. Man vet fan aldrig vad som ska hända i denna fantastiska sport och det är i stort sett omöjligt att förutsäga ett slutresultat. Den spänning som uppstår under ett skidskyttelopp finns det inte många sporter som kan skapa.

De frågetecken som har hopat sig runt Björn Ferry inför säsongen, med brutna revben, sjukdomar och en dålig start på spelen blev helt plötsligt tre feta utropstecken. Det här är en Ferrytale som blev sann.

Charlotte Kalla i all ära, men det här känns så mycket större och så mycket häftigare, bara för att det var så mycket mer oväntat.
Det finns väl knappast någon som har förtjänat det mer än Björn. Som han har underhållit Sverige i flera år, både i spåren och utanför. Man kan inte annat än att glädjas när pappret överträffade verkligheten och när alla bortförklaringar var som bortblåsta. Det finns inga gränser för glädjen en dag som denna. Att kunna prestera så bra precis när det gäller med en sådan dålig säsong i ryggsäcken.

Jag ska inte börja prata bragdguld. Även om det är en stor bragd. OS är inte över och framförallt är året inte över. Det är en enorm bragdstämpel på det Ferry gör i dag, men personligen hoppas jag på fler kandidater under året och under OS. Men det här guldet har etsat sig fast i mitt minne föralltid.

Det här guldet kan vara precis vad den svenska skidskyttetruppen behöver för att ta sig över krönet på den uppförsbacke som de inlett spelen i. Kanske kan detta blåsa ny enerig i Helena Jonsson och dem andra.

Men mitt i all glädjeyra måste jag tyvärr rikta rampljuset mot ytterligare ett fiasko. Fortsatt struligt vid starten och flera åkare kom i väg vid fel tidpunkt. Det får bara inte hända. Funktionärsträning inför nästa lopp, tack.

Men det var inte bara Ferry som gjorde ett kanonlopp i dag. En revaschsugen Björndalen gjorde också han en enorm uppåkning.
Jaktstart är i en klass för sig. Hela resultatlistan bara kastades om och jag som var så säker på en utökning av kronprinsen fick i stället se kungen kvittera.
Björndalen - Svendsen 1-1.
Se upp för Björndalen. En Ole Einar utan medalj efter två lopp kommer inte bli att leka med i det tredje.

Lena Sundqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar