torsdag 18 februari 2010

Frågetecken kring powerplay

Eftersom redaktören redan gått in och gett sin syn på matchen i helhet tänkte jag grotta in mig i mindre detaljer.
Alla femmor fick spela ganska likvärdigt mycket, och det tycker jag inte är fel i turneringens första match mot ett motstånd av lägre karaktär. Men då ska det vara likadant i spelformen powerplay.

Jag tycker Sedinarna tillsammans med Weinis fick väl så mycket chanser på sig att skapa något. Men det var mest passningar runt om i zonen som slutade med att, den annars så defensivt lagde, Mattias Öhlund skulle vara sniper.
Nu gick det vägen vid ett av målen men jag hade gärna sett mer istid på i PP för spelare som Foppa, Bäckis, Zäta och Alfie.

Personligen hade jag inte haft något emot att Sverige redan från dag ett körde in ett toppat powerplay. Finns ju onekligen flera formationer som skulle var sylvassa. Exempelvis:

Lidas (vänsterskytt blålinjen)
Alfie (högerskytt blålinjen)
Foppa (spelfördelare, här hade Bäckis fungerat bra också)
Zäta (spelfördelare)
Franzén (mur framför mål)

Ska bli intressant att se hur BÅG coachar laget i framtida matcher.

Anton Olofsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar