lördag 27 februari 2010

Nilsson sabbade igen

Jag ska erkänna att jag hade så låga förväntningar på våra skidskyttteherrar inför stafetten att jag inte ens såg loppet. Något som jag ångrar bittert nu, när jag inser att jag missade en rysare.

Med endast Ferry som visat upp en bra form innan och med Nilson som skjutit bort Sverige så många gånger i stafettsammanhang så kände jag att vi fick vara nöjda med en topp 10-plats.

Fjärdepltsen som de tog hem är alltså ett rejält fall framåt men ändå lämnar den en bitter eftersmak i munnen. Än en gång så gör laget en bra insats men det faller på en person.
Jag kan inte räkna alla gånger jag slitit mitt hår och svurit över Mattias Nilsson. Jag kan inte räkna alla gånger man börjat hoppas, och han har svikit. Och i går hände det alltså igen.

Vårt nya tillskott, junioren Fredrik Lindström, inledde fantastiskt och var bara 3,9 sekunder från ledning när han lämnade över till Carl-Johan Bergman. Även Bergman gjorde en bra sträcka med tanke på hur hans OS har sett ut. När Nilsson gick ut på sin sträcka var han knappa sju sekunder efter.

Men så kom det stående skyttet och än en gång så sprack herr Nilsson. Fyra bom innebar en straffrunda och att Ferry fick gå ut dryga minuten efter täten. Och med lag som Österrike och Norge framför sig är det en övermäktig uppgift till och med för guld-Björn.

Det har varit stora disskusioner länge om Nilssons vara eller inte vara i det svenska stafettlaget, men Eklund och herrarna i ledningen verkar vilja fortsätta att satsa på Nilsson trots att han radar upp misslyckanden. De som tycker att Nilsson ska åka har argumentet att det inte finns någon bättre.
Jag bara undrar hur de vet det eftersom de andra aldrig får prova. Visst dem kanske är sämre induviduellt och på papperet men de kanske kan hantera situationen bättre. För det sitter i skallen på Nilsson. Det har gått dåligt så många gånger så jag lovar att det inte bara är ett hjärnspöke som infinner sig när han kommer in för stående skjutning.

Men anledningen spelar egentligen ingen roll. Faktum är att Nilsson sköt bort Sverige från ytterligare en pallplats i går. Han är vår svaga länk och ledningen måste hitta en lösning om de vill ha chansen att kliva upp på pallen i stafettsamanhang i vinter och nätan vinter.

Lena Sundqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar