lördag 27 februari 2010

Kung + kronprins = GULD

Efter att ha tävlat mot varandra hela OS fick kungen Björndalen och kronprinsen Svendsen i går kämpa tillsammans. Och hur går det då närman plussar ihop en kung med en kronsprins, jo precis som väntat blir det medalj. Och inte bara medalj. Det blir guld.

Tillsammans har de tagit två guld och två silver under Vancouver spelen. Det låter bra men det är faktiskt i underkant för att vara de här två herrarna. Men de har ändå gjort ett bra OS, precis som man hade räknat med.

Kronprinsen slog kungen med två guld och ett silver mot Björndalens ett guld och ett silver. Men som jag har sagt tidigare så anser jag ändå inte att det skett något tronskifte.

Men sina två medaljer i år är Ole Einar nu uppe i 11 OS-medaljer. Sex guld, fyra silver och ett brons. Men han ligger ändå en medalj efter Björn Dählie som är den mest framgångsrika vinterolympiern genom tiderna med sina 12 medaljer.

Björndalen har sagt redan innan Vancouver att ha kommer åka ett OS till. Jag tvivlade på det innan spelens början. Nu tvivlar jag inte längre. Det finns antagligen ingen i världen som är så bra på att motivera sig ,inte bara till att fortsätta men till att bli bättre som Ole Einar. Jag tror att Björndalen vill slå Dählie. Där är hans motivation. Där är hans mål. Att bli bäst genom tiderna.

Björndalen kommer komma till OS i Sotji i minst lika bra form som han är i nu och han kommer ta medaljerna han behöver för att bli bäst. Sån är Björndalen.

Kungen siktar vidare på nya guld i Ryssland. Och kronprinsen får glatt vänta på sin tid att kliva upp i tronen.

Lena Sundqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar