fredag 19 februari 2010

Haag överträffade sambon Jönsson

När Anna Haag gick i mål på 10km fritt så fick jag en känsla. En känsla som sa att det här kan bli kul när det kommer till dubbeljakten.
Hon var hela tiden mitt stora svenskhopp eftersom hon är snäppet bättre än Kalla i klassiskt.

Min känsla var för en gångs skull rätt. Anna Haag gjorde ett fantastiskt lopp och fick sin OS medalj. Hon gjorde sitt livs lopp i inledningsloppet, men trots det sa hon direkt efter att hon ville ha revansch. Det är en tjej med inställning. Och inställning kan räcka långt. Ända till silver uppenbarligen.

Vilken underhållning hon bjöd på. Man kastades mellan hopp och förtvivlan i slutet av loppet. Jag trodde att hon var borta, innan hon till slut gick förbi och tog sitt silver. Men hur imopnerad man än är av Anna så var detta Marit Björgens lopp från början till slut. Norskan verkar bli spelens stora skiddrottning och jag har svårt att se vem som ska hindra henne i den form hon befinner sig.
Hon såg inte trött ut en enda gång. Starkt och kontrolerat. Som sagt, Norge har kommit igång på allvar.


Men som vanligt så har jag alltid något negativt att komma med mitt i glädjen. Och dagens kritik riktar jag mot SVT:s komentatorer. Jag älskar Hårt och Blomman. Jag har växt upp till deras röster, och dem bjuder alltid påbra underhållning. Men i dag blev jag lie besviken. De hade bestämt sig innan för att det var Kalla som gällde och det tog länge inna de kunde släppa Charlotte och koncentrera sig på Anna, trots att det rätt tidigt i loppet var klart att Anna gick betydligt bättre.

Visst Kalla är vår stora stjärna, men som kommentatorer måste man se till vad som faktisk händer i loppet. Aja baja Hård och Blomkvist.

Jonas Karlsson sa det bra. Sluta prata Kalla och sluta prata valla. Och jag håller med. I dag handlar det om silver-Anna. Även om hon hade bra skidor så måste skidåkaren göra jobbet. Och det gjorde hon. Med bravur. Grattis Anna till Sveriges fjärde medalj.

Lena Sundqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar