lördag 13 februari 2010

Guldet blev till snö

Det är en konstig känsla som infinner sig när skidskyttarna har korsat mållinjen. En bom på ACO. Det är sånt som händer. Hon har varit lite svajig på skyttet. Men att hon är så långt efter åkmässigt är konstigt.
Helena Jonsson skjuter fullt, precis som vi är vana vid att hon ska göra. Men trots en nolla i protokollet hamnade hon långt ner i resultatlistan.

Jag sa innan start att det krävs en nolla för att ta medalj. Jag hade fel. Både Kuzmina och Neuner bommade varsinn och kom ändå etta och tvåa. Hur kan då våra så tidigare formstarka svenskor hamna så långt ner med så bra skytte? Man vill ju hoppas på att det finns en förklaring. Jag gillar egentligen inte aktiva som skyller på förhållanden och utrustning, men just nu ber jag till gudarna att svenskorna hade dåliga skidor.

För hemska tanke om det är så att de inte är i form. Då rök just flera medaljer som man i stort sett räknat med inför OS. Det ska bli mycket intressant att höra både åkarna men framförallt tränarna vad detta fiasko beror på. Kan Pichler ha misslyckats med formtoppningen? På jaktstarten får vi vårt svar och jag hoppas att detta nederlag kan skrivas in i vallarnas logbok. Men jag är skeptisk.

Lena Sundqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar